Trzy oferty wpłynęły w przetargu na opracowanie koncepcji obwodnicy Gorlic. Dwie z nich mieszczą się w przygotowanym budżecie. Ten przetarg to nowe otwarcie w przygotowaniach tej inwestycji.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie chce wybrać projektanta, który zaproponuje co najmniej trzy istotnie różniące się od siebie warianty. Ma to zadośćuczynić wyrokowi sądu, który unieważnił wydana kilak lat temu decyzję środowiskową dla tej obwodnicy.
ZDW przygotował na nowe opracowania 3,5 mln zł. Otrzymał następujące oferty: Sweco Polska – 2,455 mln zł, Pracownia Inżynierska Klotida – 2,699 mln zł, konsorcjum MP i MPBR – 5,412 mln zł.
Nowe opracowania mają umożliwić powrót do przygotowań długo oczekiwanej inwestycji – budowy zachodniej obwodnicy Gorlic w ciągu drogi wojewódzkiej nr 977. Trasa ta ma połączyć północne i południowe wyloty z miasta, odciążając jego centrum z ruchu tranzytowego, szczególnie ciężarowego.
Dotychczasowe prace planistyczne zostały przerwane po tym, jak Naczelny Sąd Administracyjny w 2022 roku uchylił wcześniejszą decyzję środowiskową. Uznano wówczas, że analizowane warianty przebiegu obwodnicy zbyt mało różniły się od siebie na kluczowych odcinkach i nie zapewniały wystarczającego wyboru rozwiązań. Oznacza to konieczność przygotowania nowych rozwiązań, które pozwolą na realne porównanie możliwych przebiegów trasy.
Obecny przetarg obejmuje wykonanie koncepcji wielowariantowej – co najmniej trzech wyraźnie odmiennych propozycji przebiegu drogi – oraz koncepcji programowej i dokumentacji niezbędnej do uzyskania nowej decyzji środowiskowej. Wybrany projektant będzie musiał również złożyć wniosek o jej wydanie i doprowadzić do uzyskania tego dokumentu dla wybranego, preferowanego wariantu.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie przewiduje, że prace potrwają 24 miesiące. Analizowany będzie przebieg obwodnicy przez teren Gminy i Miasta Gorlice, a także sąsiednich gmin – Sękowa i Łużna. Nowa trasa, o parametrach drogi klasy G, ma częściowo wykorzystać istniejące odcinki dróg, ale ominąć tereny gęsto zabudowane. W zależności od potrzeb przewidziano skrzyżowania typu rondo, zatoki autobusowe, chodniki i drogi dla rowerów.
Jako punkt odniesienia projektantom posłużą dotychczasowe opracowania – warianty W1–W6 – przygotowane w poprzednich latach. Projektanci będą musieli zaproponować także własne, autorskie rozwiązania. Ma to zapewnić większą różnorodność analiz i pozwolić na wybór trasy najlepiej łączącej względy komunikacyjne, środowiskowe i społeczne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.